kun je door stress te vroeg ongesteld worden?

Gisteren moest ik voor een uitstrijkje, eerste keer en ik was behoorlijk zenuwachtig. Mede door een aantal verhalen die ik onlangs hoorde over jonge mensen met baarmoederhalskanker. Ook al vind ik het onderzoek erg belangrijk, ik was er misselijk van en heb mezelf er echt heen moeten slepen. Lig ik eindelijk op die behandeltafel zegt de assistente tegen me dat ze het onderzoek niet kan doen omdat ik vloei en waarchijnlijk ongesteld ben geworden. Voordat ik van huis weg ging was er niks aan de hand, geen bloed in mn onderbroek niets. Afijn, ik kon dus weer richting huis. Ik snap er niks van, gemiddels gezien ben ik zo om de 5 weken ongesteld, afwijkende cyclus, zit in de familie. Deze keer zitten er tussen de eerste dag van de vorige ongesteldheid en die van gisteren nog geen 28 dagen (25 om precies te zijn). En dat heb ik nog nooit eerder gehad. Ik geef toe dat ik de afgelopen week stiekem wel gedacht heb "als ik nou ongesteld zou worden heb ik een reden het nog een weekje uit te stellen". en ja, ik snap dat dat kolder is. Maar ik vind dit raar. Kunnen je hersenen dit laten geebeuren? Of de stress? of een heel toevallig toeval?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Je hersenen zijn tot zoveel in staat! Je kunt zelfs ziek worden door alleen al te denken dat je een bepaalde aandoening hebt. Je kunt je dus ook ziek denken en dan word je ook daadwerkelijk ziek. Als je er maar veel aan denkt en ook vast gelooft dat je het hebt.
Het is dus heel goed mogelijk dat jouw hersenen alles hebben aangestuurd en het kan natuurlijk ook toeval zijn.

Toegevoegd na 47 minuten:
Zo kan het ook omgekeerd werken. Hoe vaak komt het niet voor dat je ergens last van hebt, maar als je dan uiteindelijk naar de huisarts gaat is de pijn ineens weg.
Ander voorbeeld; je bent overtijd en hebt een keer onveilige sex gehad. Je bent dus bang dat je zwanger bent en alleen deze angst zorgt er al voor dat jouw menstruatie uitblijft. Er zijn zelfs berichten genoeg van ongeneeslijk zieken met niet lang meer te leven, die ineens genezen zijn incl. verdwenen tumor. Dit is de kracht van het positieve denken. Die mensen zijn dermate overtuigd dat ze genezen dat ze zichzelf door hun sterke gedachten tot ieders verbazing weer beter maken.Nu zal je denken als ik het maar graag wil dan ga ik gewoon positief denken als je te horen krijgt dat je ongeneeslijk ziek bent. Maar zo werkt het niet, want altijd ergens in je achterhoofd denk je toch aan de ziekte want je weet dat die er zit. Er zijn echter mensen zoals bijv. boedhisten die een andere manier van hersenverwerking hebben getraind. Zij kunnen al het negatieve uitschakelen en dan kan zo'n ziektebeeld zelfs verdwijnen.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja door stress kan je menstruatie ontregeld raken, sommige vrouwen worden later en sommige vroeger ongesteld dan de bedoeling was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kan zeker. En als je vloeit, kan er geen uitstrijkje w.b. baarmoederhalskanker gemaakt worden.
Misschien scheelt het wel dat je nu weet hoe het gaat, en dat je de volgende keer minder bang bent.